Loop modellen


Tema loop
Vi ”miljø helte” har fået troldehøj børnehave (Silkeborg) som samskabelelses institution. På den stue vi skal samskabe med, er børnene 4 år. Vores samskabeelses projekt tager udgangspunkt i en af de seks læreplanstemaer som er Natur, udeliv og science. Dette læreplanstema har til formål at understøtte, at børnene arbejder med bæredygtighed og samspillet mellem menneske, samfund og natur.

I naturtilgangen fylder engagement, sansning, her og nu perspektiv og den umiddelbare glæde i børnenes leg og oplevelser i naturen. Når børn er ude i naturen, giver det dem anledningen til eksistentielle oplevelser, tanker og undren. Derfor er det vigtigt at alle børn ligegyldig baggrund eller hvor de er vokset op, får mulighed for at opleve alle de forskellige aspekter af naturen, både by og land men også naturtyper som f.eks. skov, moser, strand, søer og vandløb samt alle de dyr, planter og levende organismer og mikroorganismer som findes i disse forskellige miljøer. I naturen kan børnene også af en visuel og sanselig forståelse og for årets gang med de fire årstider og de forskellige vejrtyper. Hvilket vil give dem en forståelse for sammenhænge i naturen.   
Viden om naturen handler også om samspillet med naturen og om menneskers påvirkning af naturen. f.eks. i forbindelse med bæredygtighed, miljøspørgsmål og om hvordan vi anvender naturens ressourcer. Bæredygtighed handler også om at genanvende og reparere i stedet for at smide ud og købe nyt.

Udelivstilgangen handler om at give børnene oplevelser i og med naturen, og give dem mulighed for at lære sig selv og naturen at kende. Naturen kan noget helt særligt, naturen som rum styrker aktiv lytning, nysgerrighed, deltagelsesmuligheder og fællesskab, hvor køn, alder, interesser og kultur er underordnet.

Sciencetilgang som er den sidste tilgang i dette læreplanstema, giver børnene mulighed for at forstå virkning og sammenhænge, den støtter også børnene i at kunne sætte ting i systemer og kategorisere deres omverden. Som pædagog har man til opgave at tilrettelægge dette læringsmiljø så børnene har mulighed for at eksperimentere med den matematiske forståelse såsom, antal, rum og former. (1)


Ud fra dette læreplanstema. Har vi valgt at have fokus på bæredygtighed. Men hvad er bæredygtighed egentlig?
Bæredygtighed blev først defineret som begreb i 1980’erne. Derfor er det forholdsvis et nyt begreb for os mennesker og kan derfor være svært at forholde sig til.

Ifølge FN (Forenede Nationer) definerer de bæredygtighed sådan her:

”…en udvikling, hvor opfyldelsen af de nulevende generationers behov ikke sker på bekostning af fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov.” Bæredygtighed betyder altså, at du lever på jorden på en måde, der ikke går ud over dine børn og børnebørn”

Bæredygtighed findes i mange former, bæredygtig energi, bæredygtig design, bæredygtige huse etc. Den 25. sep. 2015 vedtog verdens stats- og regeringsledere 17 verdensmål og 169 delmål som alle FN’s 193 medlemslande har forpligtet sig til. Disse verdensmål har til formål at afskaffe fattigdom og sult i verden, reducere uligheder, sikre god uddannelse og bedre sundhed til alle, anstændige jobs og det primære i vores tema, nemlig mere bæredygtig økonomisk vækst.

Det vi har til formål at gøre med vores projekt, er at gøre noget for bæredygtig udvikling, ved at informere børnene i troldehøjen om affaldssortering og genanvendelse, af helt almindeligt skrald fra husholdningen. Vi vil meget gerne informere børnene om vigtigheden, i af tage hånd om vores natur, som f.eks. at informere dem om, hvad der kan ske når man smider skrald på jorden, og hvorfor vi har forskellige skraldespande til vores skrald.

Vi vil også gerne skabe en bevidsthed om, at selv de små ting gør en forskel. Såsom at samle en andens affald op, huske at pante sine plast- og glasflasker, gå i genbrugen med sit brugte tøj eller bare aflive tanken om, at en enkelt person ikke kan være med til at gøre noget ved bæredygtighed i det store billede. For hvis alle tænker at de kan gøre en forskel, er der lige pludselig mange mennesker som er med til at gøre noget, for de næste mange generationer, som også har behov for alle de ressourcer, vi gør brug af i dag.  

Ramme loop
Vi tager udgangspunkt i en af de seks pædagogiske læreplanstemaer som hedder ”Natur, udeliv og science”. Dette læreplanstema har fokus på at børnene får en forståelse for naturen, hvordan kan man bruge naturen og hvordan behandler man naturen. I denne proces vil vi også berøre nogle af de andre læreplanstemaer. I vores samskabelsesprojekt lægger vi vægt på bæredygtighed i form af genanvendelse og håndtering af affald. Vi vil skabe et univers med miljø helte som samler affald i skoven og andre steder i byen. Første video vil blive filmet i en skov i Randers, som hedder Månedalen, dette er den eneste faste ramme som vi har sat på forhånd. Det har vi valgt at gøre, for at børnene kan være med til at sætte nogle af rammerne for produkterne og være medbestemmende i hele processen. Dette gør også at børnene kan arbejde i nærmeste udviklingszone, da vi ikke kommer til at stille krav til det produkt som de sender tilbage til os.

En anden væsentlig ting vi vil tage højde for er at skabe tryghed omkring hele denne proces så børnene føler sig trygge i at lave disse film, dette vil vi gøre med humor, os selv som kropslige kulturformidlere og ved at være letforståelige, så børnene primær forstår opgaverne igennem os og med lidt hjælp fra deres pædagog. dette vil skabe en relation mellem os og børnene som er vigtig i dette tilfælde, for at kunne skabe noget sammen som er meningsfuldt, sjovt og kreativt.

Vi vil i dette projekt forsøge at tage et emne som bæredygtighed af menneskeskabte klimaforandringer, og gøre det let håndgribeligt for børnene, dette vil vi gøre ved at gøre brug af genkendelige ting, såsom affald fra husholdningen og miljøer som de kender i forvejen.


Teknik loop
Vi vil gøre brug af vores mobiler til at filme, og derefter vil vi udarbejde vores film i Movavi Video Editor 14 Plus. Vi vil bruge grafisk visualisering, lydfiler og musik i vores film.  Vi   ved hvor betydningsfuldt det er, at vi som samskabspartner har fokus på at tilpasse vores videoer efter børnenes nærmeste udviklingszone, og hermed sikre at børnene er i flow. for at skabe noget mere interesse for dette projekt vil vi også anbefale nogle apps, disse apps er nogle forskellige spil som illustrere håndteringen og genanvendelsen af affald. dette er endnu en måde at introducere børnene for brugen af medier på en sjov og legende måde. En app som kan være med til at fremme det kreative element i projektet er appen pinterest. I søgefelt kan søge på alt mellem himmel og jord, og få en masse inspiration til at genbruge vores husholdningsaffald. Vi forventer ikke at vores samskabspartner, gør brug af de samme remedier som os, dog opfordrer vi til dialog gennem video. Vi håber på at der er et kendskab til brug af forskellige teknikker i form af iPads/tablets og digitale medier.

Æstetik og kreativitet loop
Vi har ladet os inspirere af verdensbilledet på, hvordan miljø og natur behandles i dag af os borgere samt hvilke konsekvenser, det medfører i fremtiden. Vi finder det vigtigt at den næste generation er mere bevidst om genanvendelse af skrald og hvad det gør ved naturen. Vi har stor fokus på læring gennem leg, og har derfor ladet os inspirere af helte-skurke tema.
Æstetikken kommer til syne ved brug af hjemmelavet masker og kapper, som helte og skurke tit ses med. Derudover har vi lavet et diplom, som vores samskabspartner får udleveret til slut i forløbet.
Vi vil fra start introducere vores forløb over for tovholder ved brug af grafisk visualisering og tale, hermed viser vi vores grafiske kompetencer, og samtidig kommunikerer vi på en æstetisk og kreativ måde.
Vi har planer, om at børnene skal udfolde sig æstetisk ved at lave noget kreativt ud af skrald så dét netop bliver genbrugt.
Vi har været kreativt tænkende således, at vi klæder os ud, så det virker mere virkelighedsnært for børnene og det kan være motivationen til en nysgerrig- og delagtighed.
For at vi sikre den delagtighed vi ønsker fra vores samskabspartner, har vi valgt at lave et diplom for at vi har noget visuelt. Vi ved, at når børnene kan se meningen med at engagere sig i forløbet, vil der naturligvis ske en større delagtighed samt følelsen af sammenhæng.  

Kultur loop
Igennem dette projekt ønsker vi at fremme en kultur, som har mere fokus på genanvendelse og håndtering af affald. Vi ønsker at kunne lære børnene i Troldehøj, at det med at tage hånd om vores dejlige jord er noget som alle kan være med til at fremme. Miljøstyrelsen fremhæver et begreb som hedder ’cirkulær økonomi’ det går ud på Hvordan man nytænker vores måde at producere alle de produkter vi gør brug af, så produkterne bliver skilt ad og bliver brugt som dele og råmaterialer i stedet for at ende som affald. Vores projekt handler stort set om det sammen, bare i en mindre skala. Mange institutioner og husstande sorterer allerede deres affald, i organisk affald, restaffald, papir og metal – glas – plast. Men hvorfor gør vi egentlig det, og hvorfor er det så vigtigt? Kan vi, miljø helte være med til at skabe nogle gode samfundsborgere, som tænker på naturen og miljøet med omtanke og respekt. Det er miljø heltenes fornemmeste job at informere om dette, og hjælpe med at holde vores smukke natur “skraldfri”.

Ny forskning viser at man ikke bare bliver sundere rent mentalt og fysisk, af at opholde sig i naturen, man bliver også sødere ved sig selv og andre, styrker sin koncentrationsevne og reducere stress. Derfor vil vi også gerne fremme en kultur, og slå et slag for at alle, ung som gammel kommer ud i naturen så ofte det et muligt. Nu Når vi kender til alle disse sundhedsmæssige fordele ved naturen, må vi ikke glemme at naturen har værdi i sig selv og værdi for dyre- og plantelivet. Når det hele går op i en højere enhed, er det en ekstra bonus med alle disse sundhedsmæssige fordele, hvis altså mennesker kan behandle naturen med omtanke og respekt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar